Azjatycka perfekcja #1 / wieczór kameralny
Koncert w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura"
Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"
Concert of the Winners of the CMS - Artlab Competition
Wystąpią:
Yun Seohee - fortepian
L. van Beethoven - Sonata fortepianowa nr 23 f-moll, Appassionata op. 57, cz. I
Kim Yeeun - fortepian
A. Ginastera - Tańce argentyńskie op. 2
Kim Yoonji - mezzosopran
W. A. Mozart - Vado! Ma dove?
A. Ponchielli - Voce di donna "La Gioconda"
Lim Chungman - tenor
W. A. Mozart - Per pietà, non ricercate KV420
G. F. Haendel - Every valley shall be exalted z oratorium Mesjasz
Song Eun Min - fortepian
L.van Beethoven - Sonata fortepianowa nr 2 A-dur op. 2 nr 2, cz. IV
Han Naeun - fortepian
J. Brahms - Wariacje na temat Paganiniego op. 35
Ko Yoojin - fortepian
F. Chopin - Etiuda op. 25 nr 5
Kim Do Kyeong - fortepian
E. Grieg - Sonata fortepianowa e-moll op. 7 cz. I
Kim Hee Yeol - fortepian
F. Schubert - Impromptus nr 3 op. 90 D.899
Bae So Young - fortepian
F. Chopin - Polonez nr 6 op. 53 Heroiczny
Yang Jae Yeong - fortepian
B. Bartok - Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56, nr 1, 4, 6
Ahn Jungmin - fortepian
F. Chopin - Nokturn nr 13 c-moll op. 48 nr 1
Yoon Yejin - fortepian
F. Chopin - Sonata nr 3 h-moll op. 58, cz. I
Kim Geon Woo - fortepian
L. van Beethoven – Sonata fortepianowa nr 21 Waldsteinowska C-dur op. 53
Choi Seyeon - fortepian
F. Chopin - Scherzo nr 2 b-moll op. 31
Kim Ye Bin - fortepian
L. van Beethoven – Sonata fortepianowa nr 31 As-dur op. 110, cz. I
Ahn Tae Jun - fortepian
F. Chopin - Ballada nr 4 f-moll op. 52
Kim Seo Yeon - skrzypce
C. Beriot - IX Koncert skrzypcowy a-moll op. 104, cz. I
Oh Ryeong Kyeong - fortepian
F. Liszt / N. Paganini - Etiuda nr 6
Shin Ji Hye - fortepian
F. Mendelssohn - Pieśń bez słów F-dur op. 85 nr 1
Kim Jongdoo - baryton
L. Ronald - A cycle of life, nr 1 Prelude
Gabriela Ułanowska - prowadzenie
Azjaci kochają Fryderyka Chopina (1810-1849) dlatego w programie tego wieczoru nie mogło zabraknąć jego muzyki m.in. Etiudy e-moll op. 25 nr 5, Poloneza As-dur op. 53 nr 6 „Heroicznego”, Scherza b-moll op. 31 nr 2 i Ballady f-moll op. 52 nr 4. Chopin wciąż balansował na granicy tonalności dur i moll, był poetą fortepianu. Ale nie wiemy, jak brzmiałaby muzyka kompozytorów doby muzycznego romantyzmu gdyby nie postać Ludwiga van Beethovena (1770-1827), który w sposób zasadniczy przewartościował myślenie o sztuce muzycznej postrzeganej w kategoriach sztuki absolutnej (pozbawionej znaczeń pozamuzycznych), przydając jej znaczeń o wymiarze etycznym. Beethoven zmienił postrzeganie każdego gatunku muzycznego, który znalazł się w jego zasięgu. Zmienił także znaczenie sonaty fortepianowej, która stała się dla niego także „areną walki z własnymi słabościami” (mowa zwłaszcza o późnych sonatach mistrza z Bonn).
Sonata fortepianowa f-moll op. 57 „Appassionata” została uznana za dzieło rewolucyjne. Charles Rosen – wytrawny znawca stylu klasycznego napisał, że Beethoven „dotarł w końcu (w tym utworze) do koncepcji sonaty, w której wszystkie trzy części były sformułowane jako jedna”. Zmiany, które znajdują ukoronowanie w „Appasionacie” wcześniej próbują się zogniskować w sonacie reprezentującej także środkowy okres twórczości autora Fidelia, a mianowicie w Sonacie fortepianowej C-dur op. 53 nr 21 „Waldsteinowskiej”. Napisana z romantycznym już rozmachem ukazuje nam Beethovena heroicznego, który przeobraża oblicze allegra sonatowego i zmienia brzmienie fortepianu, którego wolumenu nie powstydziłaby się cała orkiestra.
Nicolo Paganini (1782-1840) był skrzypkiem – wirtuozem, ale także gitarzystą… Od wczesnego dzieciństwa koncertował na estradach Europy, zyskując miano cudownego dziecka. Jego talent nie uleciał wraz z wiekiem, przeciwnie, wzbogacony o ekwilibrystyczny warsztat techniczny, dawał oszałamiające efekty. Karkołomne skoki interwałowe, pizzicato lewą ręką naprzemiennie z grą smyczkiem, gra tuż przy podstawku – to tylko niektóre środki techniczne, znane wprawdzie wcześniej lecz przez Paganiniego doprowadzone do mistrzostwa. Nic zatem dziwnego, że tego skrzypka o diabolicznym wyglądzie i usposobieniu oskarżano o konszachty z księciem ciemności. Jego wirtuozeria była inspiracją dla wielu kompozytorów epoki romantyzmu m.in. Johannesa Brahmsa (Wariacje na temat Paganiniego op. 35) i Franza Liszta (Etiuda a-moll nr 6 według Paganinego).
W programie odnajdziemy również inne dzieła muzycznego romantyzmu m.in.: Impromptus Ges-dur op. 90 nr 3 Franza Schuberta, Sonatę fortepianową e-moll op. 7 Edwarda Griega.
Aneta Derkowska